2016. már 09.

Kipróbáltuk.. ..a kölest

írta: SoukupAgi
Kipróbáltuk.. ..a kölest

A kipróbáltuk rovatban igyekszem összeszedni azokat a hozzávalókat, amiket ha ismerek is, azt se tudom, mi fán teremnek. Sok mindennel vagyunk úgy, hogy tudjuk / láttuk / hallottuk, hogy létezik, de  azt sem tudjuk, hogy eszik vagy isszák. ...majd teszek róla. 

A köles az első a sorban. Az első, ami eszembe jut róla, hogy képes arra, hogy az Ország tortájának válasszák. Anno én is kóstoltam és szerintem finom volt.
Elmentem a boltba, vettem egy zacskóval. Amint hazaértem, elkezdtem utána olvasni, miket írnak róla. Kapott hideget és meleget is egyaránt.


Mi is az a köles???

Szóóóóval.. A kölesfélék csoportjába számos apró magvú fűfaj tartozik. Közös jellemzőjük, hogy igen jól alkalmazkodnak az alacsony termőképességű talajokhoz, szélsőséges viszonyokhoz. A félsivatagi régiókban rövid tenyészidejükkel és más gabonákhoz képest nagyobb termőképességükkel tűnnek ki. 
Hazánkban elsősorban kásaként fogyasztják. (Nem teljesen igaz.. Én biztosan nem kérek semmilyen kását, ezért biztos találok valami más opciót.)  A köles tápanyag-összetétele hasonló a többi gabonáéhoz. A gyöngyköles jól emészthető, több fehérjét, kalciumot, rostot és filátot tartalmaz, mint a hántolt rizs.


Óriási előnye, hogy a lisztérzékenyek is fogyaszthatják, mivel nem tartalmaz glutént. Tele van ásványi anyagokkal, ezért fantasztikusan használható az immunrendszer erősítésére. Gyakran ajánlják várandós anyukáknak, kisgyerekeknek és persze betegeknek. Ami pedig külön jól hangzik, hogy állítólag lassítja az öregedést éééééés ingerült emberek figyelem, megnyugtatja az idegrendszert! :))

A kölest általában valóban kásaként készítik el, ami tökéletes köretként szol kásapárti, az csinálhat fasírtot, sütet süteményt és hozzákeverheti salátákhoz is.
gál, de aki nem
Majdnem minden recept alapja, hogy főzzük meg. Nagyon egyszerű, mert csak 1:3-as köles-víz arányra kell emlékezni. A kölesnek fura illata van, mikor leöntjük vízzel, de ez pár átmosás után elillan. Érdemes lobogó vízzel leforrázni, és így kb. 20-25 percig főzni.

A kölessel harmonizáló fűszerek a vanília, a rozmaring, a tárkony, a kömény, a gyömbér, a bazsalikom és a fahéj, illetve jól passzol még a kardamonnal és a korianderrel is.

Mielőtt elfelejteném, tényleg kipróbáltam az elkészítését én is. Mivel nem szeretem a kásákat, más recept után keresgéltem. A fasírtot szeretem, így kölesfasírtot csináltam.
A recept nagyon egyszerű. Kimértem 10 dkg kölest, amit párszor átmostam, majd hozzámértem 3 dl vizet. 20 percig főztem, majd letakartam a lábost és hagytam kihűlni. Sóztam, borsoztam, megszórtam petrezselyemmel és majorannával. Felaprítottam fél hagymát és fokhagymaprésen átnyomtam vagy 3 gerezd fokhagymát. Az egész masszához ütöttem 1 egész tojást és az egészet jól összekevertem. Kicsit lágynak bizonyult, ezért hozzákevertem egy szűk evőkanálnyi útifűmaghéjat (erről még később bővebben írok).
Hogy tartsuk magunkat a reform vonalhoz, zsemlemorzsa helyett egy tálkába apró szemű zabpelyhet öntöttem, hozzáreszeltem egy kevés sajtot és szórtam bele mexikói fűszert. 
A köleses masszából pogácsákat formáztam, amiket egyenként meghempergettem a zabpelyhes, sajtos, fűszeres keverékben. Legvégül pedig egy sütőpapíron bedobtam az egészet 30 percre 180 fokon a sütőben.
Itthon nagyon szeretjük a húsos fasírtot is sütőben sütni, de akinek ez már túl sok lenne, nyugodtan kisütheti zsemlemorzsával egy kevés olajon.
...és a végeredmény. Ízlések és pofonok. Nem, nincs benne hús, így biztosan lesz, aki elvből elutasítja. Viszont ha ettől a ténytől kicsit elrugaszkodunk, akkor akár azt is mondhatjuk, hogy finom. Életemben először fogtam a kezemben köles abból a célból, hogy főzzek belőle. Biztos vagyok benne, hogy még kell rajta alakítani, de az lenne az első gondolatom róla, hogy kukába az összessel.



A'la kölesfasírt
Szólj hozzá

kipróbáltuk fasírt köles